středa 30. srpna 2017

Mila Mihova o natáčení filmu 3/4 (2017)

Na letošním festivalu v Locarnu si cenu Zlatého Leoparda v sekci Filmmakers of the Present odnesl film ¾. Ilian Metev natočil fascinující rodinné drama, které pracuje s náznaky, úžasně minimalistickými stylistickými postupy a velice sofistikovaně komplikuje hranice mezi dokumentem a fikcí. O natáčení tohoto bulharského překvapení jsem mluvil s představitelkou jedné z hlavních rolí, Milou Mihovou.


Mila Mihova ve filmu 3/4

Hned ze začátku se musím zeptat, jak ses k projektu dostala? Oslovil tě Ilian Metev, protože byla jedna z postav pianistkou nebo se charakter upravil podle tebe?
Ve skutečnosti jsem profesionální pianistka, takže ve filmu žádný charakter není, to, co vidíš, jsem prostě já. Ilian od začátku hledal přirozené vystupování a vlastní osobnost. Nikdo z nás není profesionálním hercem, on pro svůj film potřeboval profesionálního hudebníka. Setkali jsme se, protože mě doporučila Simona [Genkova, pozn. autora], která hraje učitelku hudby a je mou učitelkou i doopravdy. Pohovor byl takovým setkáním, neměla jsem tušení, že se objevím ve fikčním filmu. Z jeho popisu to znělo spíše jako dokument.

Natáčení předcházela série workshopů, přiblížíš, jak probíhaly?
Workshopy probíhaly o víkendech, někdy v sobotu, někdy v neděli. Šlo o malé rodinné scény s Todorem [Todor Veltchev, představitel otce, pozn. autora] a Nikolayem [Nikolay Mashalov, představitel bratra, pozn. autora]. Museli jsme vařit nebo probírat různá témata, která nám zvlášť vybíral Ilian. Hlavním záměrem bylo, abychom se sblížili jako opravdová rodina a zvykli si na byt, v němž jsme ve filmu bydleli. A také abychom se cítili přirozeně před kamerou a nevšímali si štábu v místnosti.

Existoval nějaký pevný scénář při samotném natáčení?
Scénář byl, herci ho ale nedostali. Četli jsme ho až po natáčení. Ilian natáčel scény v určitém pořadí, ale dialogy jsme vymýšleli až na místě. Někdy vybíral různá témata, někdy nám jen řekl, jakou náladu máme mít.

Věděla jsi před začátkem natáčení, že Ilian Metev studoval v Německu hru na housle?
Ano, dokonce jsme spolu několikrát hráli.

Probíhala nějaká diskuze při výběru témat, o kterých budete mluvit při natáčení?
Ilian měl vždy připravených několik různých témat, z nich nám dal vybrat.

Pro film je klíčová instituce rodiny a chybějící (či pouze implicitně přítomná) matka. Je to téma, které v současném Bulharsku rezonuje?
Nemyslím, že bychom tato témata měli omezit hranicemi Bulharska. Jsou obecná, platí pro celý svět. Nevím, co Ilian zamýšlel s chybějící matkou, ale s odtažitým otcem přišel, když poznal, jaký Todor je.

Jak se ti 3/4 natáčely? Přemýšlela jsi nad tím, že se staneš herečkou?
Moc se mi to líbilo. Ale nemyslím, že někdy udělám další film. Nebylo by to stejné. Jak už jsem zmínila, nejsem herečka a tomu se natáčení přizpůsobilo. Pokud bych neměla volnost, jakou mi Ilian poskytl, nebylo by to přirozené.

Mluvila jsi o tom, že ve filmu není žádný „charakter“, pouze ty. Jaký to byl pocit, vidět se na plátně?
Byla jsem na premiéře a upřímně, moc se mi to líbilo. Nijak jsem si nevadila. Měla jsem radost, že vše vypadalo přirozeně. Také bylo zajímavé, jaké scény nakonec Ilian vybral, protože jsme jich natočili asi sto.

Jsi stále v kontaktu se svou „fikční rodinou“? Sahá ten vztah i za samotný film?
Moc často se nepotkáváme, ale jsme v kontaktu. Ilian pro nás také občas uvaří večeři, u které se sejdeme.

A co tě čeká v blízké budoucnosti?
Odjíždím do Německa, ale pouze na roční studijní pobyt. Nevím, jak se vše vyvine, ale budu samozřejmě doufat v to nejlepší.


Rozhovor vznikl zkrácením delších hovorů, které probíhaly ve dnech 14. až 25. srpna.

3/4 (r. Ilian Metev, Bulharsko, 2017)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.