čtvrtek 21. prosince 2017

Rok 2017

Rozhodně tady nepůjde o snahu vyzdvihnout nějaké obecnější tendence či nejlepší filmy různých národních kinematografií. Na takové soudy jsem toho viděl moc málo. Všechny následující snímky můžete brát jako doporučení. Filmy, o nichž si myslím, že by neměly zapadnout. Ačkoliv jde převážně o seznam, věnuji krátké shrnutí hongkongské kinematografii.

Na prvních pěti místech jsou nejsilnější zážitky. Po nich následuje seznam letošních filmů, které považuji za vynikající. Ty už řadím abecedně. Následují seriály, hudební alba a videohry. Videohry, jako jediné, nejsou pouze letošní. Důvod je jednoduchý, nestíhám.



1. Ztracené město Z (r. James Gray)



2. 3/4 (r. Ilian Metev)




3. Star Wars: Poslední z Jediů (r. Rian Johnson)




4. Dunkerk (r. Christopher Nolan)




5. Dobrý časy (r. Ben Safdie, Joshua Safdie)



Chlapi nepláčou (r. Alen Drljevic)
Cook Up a Storm (r. Wai Man Yip)

Duckweed (r. Han Han)
Godspeed (r. Mong-Hong Chung)
Jackie (r. Pablo Larraín)
Jak Víťa Česnek vezl Ljochu Vrtáka do důchoďáku (r. Alexandr Chant)
Janička (r. Bruno Dumont)
John Wick 2 (r. Chad Stahelski)
Kong: Ostrov lebek (r. Jordan Vogt-Roberts)
Křižáček (r. Václav Kadrnka)
Logan: Wolverine (r. James Mangold)
Místo u moře (r. Kenneth Lonergan)
Přízrak (r. David Lowery)
somniloquies (Verena Paravel, Lucien Castaing-Taylor)
Thor: Ragnarok (r. Taika Waititi)
Tokyo Vampire Hotel (r. Šion Sono)
Transformers: Poslední rytíř (r. Michael Bay)
Wonder Woman (r. Patty Jenkins)

Už třetím rokem mám radost z Hongkongu. Neustále se objevují noví a zajímaví tvůrci, kteří jsou předzvěstí velkých změn v tamějším průmyslu. První větší film natočil absolvent projektu Fresh WaveChun Wong. Debutoval pomalým a depresivním Mad World. Scénář napsal Chor-Hang Chan a produkovala ho Heiward Mak (mj. scénáristka kultovní Lásky na dva prásky), na varšavském festivalu Five Flavours nadšeně mluvila o tom, že Mad World konečně otevírá diskuzi o depresi a bipolární poruše v hongkongské společnosti. 


Fresh Wave je iniciativa, která pomáhá mladým tvůrcům s filmovou tvorbou. Dělá to finančně i poskytnutím odborného dohledu zkušených filmařů. Podporuje ji Hong Kong Arts Development Council a hlavním patronem je Johnnie ToVe Fresh Wave 2017 se pak objevili tři zajímaví debutanti, Jun Li natočil bolestivou romantiku Liu Yang He, Ashley Cheung zase přepjatý, ale příjemně zacyklený příběh Life on the Line. Nejzajímavější byl třetí debut, Little Shop of Grotesque od Michelle Hung Tsz-Ching. Michelle Hung očesává Little Shop of Horrors o veškerý humor, přidává nepříjemnou tělesnost (občas dá vzpomenou na lepší momenty Raw) a její příspěvek vypadá jako lehčí a aktualizovaná verze filmů Hermana Yau. Hung umí pracovat s nepříjemně velkými detaily, vše rytmizuje promyšlenými prostřihy a neuvěřitelně precizní prací se zvukem. Každé škrábání vyrážky nebo lezení brouka je doprovázeno husí kůží. 

S Fresh Wave se však otevírá problém přesycení trhu debutanty, pro něž je nyní snadné natočit první film, ale s druhým je to komplikovanější. I předešlí účastníci projektu, jako Frank Hui, Vicky Wong nebo Jevons Au Man-Kit, naráží na komplikované ekonomické prostředí a tvorba dalších filmů jim trvá. Jak dlouho bude taková situace udržitelná se nedá přesně určit, na druhou stranu víme, že v Hongkongu existuje určitá základna mladých filmařů, kteří mají potenciál stát se zručnými tvůrci. Otázkou je, jak se jim povede přežít v lokálním filmovém průmyslu bez institucionální podpory. 

Ze zavedených tvůrců nezklamal Tsui Hark, ten natočil přímé pokračování Journey To The West: Conquering The Demons Stephena Chowa. Journey to the West: Demon Chapter je bizarně zábavným blockbusterem, který je plný pohlcujících atrakcí a dokazuje, že Tsui Hark neztratil nic ze své tvůrčí dravosti. Derek Yee zase remakoval klasiku Death Duel, jeho Sword Master je trošku přepjatým, ale zábavným akčním příběhem s nádhernou prací kamery. Cook Up a Storm zase překvapilo variací na Chicken and Duck Talk Michaela Huie a The God of Cookery Stephena Chowa. Není zdaleka tak promyšlené, ale kulinářské soutěže jsou akční a zábavně zapojuje lokální motivy. A kde jinde se vedle sebe objeví Ladislav Županič a Anthony Wong. 


Nejlepší seriály:




Letošní hudba: 


  1. Take Me Apart (Kelela)
  2. DAMN. (Kendrick Lamar)
  3. 東方不敗 EP 一瞬千撃 (Tzusing)
  4. Big Fish Theory (Vince Staples)
  5. Half-Light; Spiral (Pye Corner Audio)
All My Circles Run (Sarah Davachi), Black Origami (Jlin), Dust (Laurel Halo), Exuvia (Ruins of Beverast), Flower Boy (Tyler the Creator), Godfather (Wiley), Good Time (Oneohtrix Point Never), Melodrama (Lorde), Music for Nine Post Cards (reissued album, Hiroshi Yoshimura), Nightmare Logic (Power Trip), Plunge (Fever Ray), SweetSexySavage (Kehlani), Totsuka No Tsurugi (I Hate Models)

Speciální zmínku si zaslouží Bell Witch se svou osmdesát tři minut dlouhou skladbou/albem Mirror Reaper. Vynikající! A label 88rising, který upsal autory jako Higher Brothers, Joji nebo Rich Chigga. 



Hry



  1. Firewatch víc zde.
  2. Starbound 
  3. Fallout 4
  4. Project Zomboid
  5. There is no game


Malý prostor věnuji i letošním zklamáním. Filmy a seriály, které jsem si, z mnoha různých důvodů, nedokázal užít. A že jsem se snažil.


Blood of Youth (r. Shu-peng Yang)
Heartfall Arises (r. Ban-Yu Ng)
Hora (r. Amir Naderi)
Král Artuš: Legenda o meči (r. Guy Ritchie) - text zde
Kung Fu Yoga (r. Stanley Tong)
matka! (r. Darren Aronofsky)
Ochránci (r. Sarik Andreasjan)
Plavčík (r. Hirobumi Watanabe) - text zde
Raw (r. Julia Ducournau)
Vražedný orgán (r. Šuko Murase)
xXx: Návrat Xandera Cage (r. D.J. Caruso)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.